söndag 28 oktober 2012

Ojdå...

... var tog lördagen vägen egentligen? Livet hann ikapp och fick dagen att susa förbi i rasande fart.. ibland blir det bara så..

GOD MORGON VACKRA SÖNDAG!

Idag skiner solen här i Lund och jag sitter vid matbordet och tittar ut på den fina utsikten utanför. Funderar på att ta tag i denna dagen och göra något vettigt av den men min kropp gör bara tvärtemot. Är lite sugen på att åka ut till det nya köpcentret Emporia i Malmö för att leta efter en vinterjacka... men orkar man verkligen göra det en härlig söndag som denna? Dock så börjar det bli ganska kallt nu och min nuvarande jacka är jag dö-trött på! Vi får se, vi får se...

I fredags hade vi fina vänner över på middag och det var supertrevligt (som vanligt!) och det verkade som att min fläskfilé och banangryta gick hem... även hos Simon som annars är aningen skeptisk mot denna rätt ;) Jag lovade ju att lägga ut receptet här... så här kommer det! Glömde dock att ta en bild... väldigt orutinerat av mig, jag ber om ursäkt!

Mammas fläskfilé och banangryta

Detta behövs för 4 portioner:
Cirka 550 gram fläskfilé
5 dl matlagningsgrädde 
1 1/2 banan
Piffi Allkrydda

Gör såhär:
Putsa filén och skär den i cirka två cm tjocka skivor. Banka skivorna med knogarna och stek dem i smör eller margarin i några minuter på varje sida. De ska få fin stekyta. Krydda skivorna endast med piffi allkrydda (ganska rejält). Lyft ur filén ur järnet och lägg i en liten klick matfett. Skiva banen och stek dem tills de blivit mosiga. Lägg tillbaka filén i järnet med bananen och häll på 5 dl matlagningsgrädde. Låt puttra en stund, tillsätt gärna lite vanlig soya för färgens skull. Smaka av såsen och tillsätt mer piffi allkrydda om det behövs. Servera gärna med potatisklyftor och en grönsallad! Smaklig spis! 

Eftersom jag glömde ta en bild på grytan så får jag istället bjuda på lite bilder från fredagens outfit ;)

T-shirt från H&M och svarta jeans från Lindex

Armband och ring från Dyrberg/Kern och klocka från Seiko

Efter middagen åt vi goda ostar och en härlig chokladmousse...mumsigt och mättande ;)

Kex och goda ostar

Nä nu är det nog dags för mig att fixa lite här hemma.. kanske bör bädda sängen eller något...

På återseende!
Hanna




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar