tisdag 6 november 2012

Pizza & en ny ljusslinga

GOD KVÄLL I STUGORNA!

Här hemma har vi nyss ätit en riktigt smarrig hemmagjord pizza... så lätt att göra och bara såå himla gott! Lite vardagslyx helt enkelt! 

Så här gör jag min pizza..

Pizzadeg:
25 gram jäst
2 1/2 dl fingervarmt vatten
2 msk olja
1/2 tsk salt
6-7 dl vetemjöl

Pålägg:
Passerade tomater
Rökt påläggsskinka 
Champinjoner
Kall färdig bearnaisesås i påse
Ananasringar på burk
Oregano
Riven ost

Gör såhär:
Lös upp jästen i vattnet och rör i olja, salt och mjöl. Knåda till en smidig deg och låt jäsa under bakduk 30-60 minuter. När degen har jäst färdig kavlar du ut den till en stor fyrkant, ungefär i storlek som en ugnsplåt. Lägg den utkavlade pizzadegen på en plåt täckt med bakplåtspapper. Bre ut ett lager av passerade tomater och strö över lite oregano. Täck sedan pizzan med skinka och lägg ut skivade champinjoner och skivad ananas. Klicka ut bearnaisesåsen lite här och var på pizzan och strö över riven ost efter smak. Sätt in pizzan i  ugnen på 225 grader i cirka 15 minuter. Servera gärna med en god ruccolasallad till. Smaklig spis! 

Min hemmagjorda pizza

Tidigare idag gick jag ner en sväng på stan för att plugga lite på Espresso house, har så himla svårt för att koncentrera mig när jag försöker plugga hemma... hittar alltid på en massa andra saker att göra här hemma ;)  Satt och pluggade och njöt av en god chai latte i några timmar och på vägen hem blev det en liten sväng inom Åhlens. Hittade en massa fina saker och några grejer fick till och med följa med hem! Jag hade både en 15 procent rabattkupong på deras hemavdelning och ett presentkort som jag fick i lördags.. så det var toppen! Med mig hem fick jag två vita påslakanset, en ljusslinga, lite gulgranspynt, två blockljus och ett paket fina vita servetter med silvriga stjärnor på. Så nu känner jag mig väldigt nöjd! Ljusslingan har för tillfället fått plats i sovrummet runt om en tavla.. funderar på att skaffa en ny spegel och då kommer nog ljusslingan att få pryda den istället.. vi får se, vi får se! :)




Nä nu ska jag slappa i soffan!

Ha en trevlig kväll alla!
Hanna



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar